Foto's van de maand uitleg

Sinds december 2009 kiezen wij aan het einde van de maand, van alle foto's die wij maken bij de sport evenementen, drie foto's van de maand uit. Deze foto's krijgen dan een ereplaats bovenaan de site gedurende de daarop volgende maand!

De foto's worden onderverdeeld in drie categorie├źn: beste-candid, beste-sfeer en beste-surprise

Bij de Maandlijst in het menu kunt u alle maanden bekijken waar wij foto's van de maand hebben uitgekozen

Beste candid
Het idee achter deze vorm van fotografie is het vastleggen van alledaagse dingen, zonder dat er geposeerd word. Meestal als de camera uit de tas komt gaan mensen zich anders gedragen, en worden de foto's onnatuurlijk of geposeerd. Tijdens grootte evenementen veranderd deze houding meestal.

Als wij en andere fotografen met de camera's rond lopen tijdens de evenementen, worden de camera's geaccepteerd door zowel de sporters als de toeschouwers. Dit heeft als resultaat, dat de camera minder aanwezig is en de mensen dus gewoon hun ding doen.




Beste sfeer
Het vastleggen van de sfeer bij evenementen is soms best moeilijk zijn, maar als de toeschouwers, sporters en fotografen goed hun best doen. Komen er soms hele mooie plaatjes uit.

Het leuke is dat de foto niet perfect hoeft te zijn. Sterker nog, een foto die technisch helemaal perfect is kan ten opzichte van een goed sfeer foto zelfs als heel gewoontjes over komen. Terwijl een goede imperfecte sfeer foto je als het ware de foto in trekt.




Beste surprise
Wat mij heel vaak op valt is dat een sporter altijd heel erg bezig is met zichzelf om goed te kunnen presteren. Maar soms vangen mensen toch een glimp op van de camera en reageren er dan op.

Dit kan onbewust zijn, waar je de mensen ziet denken: "waarom ligt daar een camera!". Dit zal vast komen door de meestal aparte locaties van mijn camera. Aangezien ik hem soms op de grond heb, in een boom of op een muurtje. Terwijl ik zelf natuurlijk verder op sta met mijn Zigview beeldscherm en afstandsbediening. Niet de gewone manier om een foto te maken.

En dit kan ook bewust zijn, waar mensen zwaaien of lachen richting de camera.