Sony DSC TX1 re-review

Aangezien ik de Sony DSC-TX1 nu grondig heb getest en hem dus ook in mijn bezit heb. Ben ik eigenlijk wel verplicht om wat ik gezegd heb over de Sony DSC-TX1, in het vorige artikel over de Sony DSC-TX1, recht te zetten!

De goede kwaliteit van de foto's onder slechte licht omstandigheden en het volledige automatisch functioneren van de camera maken deze camera een uitstekende optie voor mensen die gewoon foto’s zonder poespas willen maken. Met de meeste camera wil ik zelf de volledige controle hebben over de instellingen, omdat de automatische functie gewoonweg niet goed werkt...
Maar deze camera is zeer goed in het automatisch instellen en de scene modus werkt perfect, van sport, portret tot macro en twilight en veel meer. De niet aanwezige handmatige functie is in het geval van deze camera gewoonweg niet nodig. Wel kan de lens soms wat soft zijn. Vooral met de nabewerking van de twilight en anti-blur opties, hier maakt de camera een serie foto's om deze daarna samen te voegen tot een heldere/scherpe foto. Dit kan dus ook aan het bewerkingsprocess liggen en is natuurlijk makkelijk bij te werken door een unsharp mask van 1px.

Dan is er nog de ingebouwde mono microfoon, die ik dus afkraakte, maar het is blijkbaar niet een nadeel. Ik heb het geluid vergeleken met de stereo microfoons van de voorgangers en moet toch tot de conclusie komen dat het geluid helderder is!

Verder zijn de touchscreen en panorama modus leuk en makkelijk te gebruiken. En ook de video beelden die hij produceert zijn van hoge kwaliteit. Zelfs nacht opnames draait hij zich niet voor om.

De YouTube HD knop laat de kwaliteit zien, die het dichts bij de originele kwaliteit in de buurt komt
Voor zo’n klein dingetje is het een echte krachtpatser. De camera zal niet in de buurt komen van een DSLR, maar komt een heel eind! Het is nu een vervanger van mijn camcorder en een camera voor bij de DSLR, en mijn moeder mag hem natuurlijk ook gebruiken ipv haar Sony DSC-H9, die wel in ons arsenaal blijf door de 15x (465mm) zoom!

Voor mensen die dus een camera zoeken die makkelijk te gebruiken is en volledig automatisch is, is dit een hele goede optie. Of dit nu een echte "upgrade" is van een van de voorganger kan in twijfel getrokken worden. Maar het feit is wel dat er toch wel een paar leuke opties zijn toegevoegd vanuit het grote broertje, de Sony DSC-HX1! Zoals de Exmor sensor voor goede resultaten onder donkere omstandigheden en natuurlijk de panorama modus...